trycka eget linne - för under 100kr.

Jag har fått mail inströmmande om hur jag gjorde mitt egentryckta linne. Så jag tänkte visa er här på bloggen hur enkelt det var!

Det enda ni behöver är:
-Textilfärg, jag använder mig av en färg som heter "Palett" och kostar 59;- på Panduro.
-Papperstallrik, där färgen kan vara.
-Roller, till att rolla ut färgen, går att köpa för 15;- på Panduro (gör så du får en jämn färg).
-Ett ljust linne/t-shirt eller vad ni önskar trycka på.
-Sax/skalpell & tejp.
-Ett vattenfast material att skära/klippa ut trycket i, jag använde mig av en vanlig plastficka.
-Tidning som underlag.


1. Skär ut det önskade mönstret i plastfickan, kom ihåg att om du vill ha detaljer så gäller det att vara pillrig! När jag gjorde glaset till mina shades på linnet så klippte jag ut två figurer som skulle vara glaset och tejpade sedan fast det var för sig på linnet (så att den ytan skulle vara vit).

2. Lägg ut linnet på en platt yta och lägg en tidning inuti det (annars kommer färgen att färgas över på baksidan av linnet).

3. Placera ut plastfickan med trycket där du vill ha trycket och tejpa fast.

4. Häll nu ut lite färg på papperstallriken och börja rolla tills du ser att rollern är helt täckt av färg. Du kan nu börja rolla ditt tryck!

Låt torka i 30 min - Sedan är det klappat & Klart!!

.. men kom nu ihåg att detta är ett riktigt budget tips (det finns självklart massvis med andra trycksätt!)



 

Marcela:

Ååh det är så underbart kul att trycka eget sådär! :)

susanne:

Duktig tjej! :)

FURNISH.etc:

Underbart snyggt!

Felix:

Sweet, måste testas. Jag har gjort flertalet tavlor på det här sättet men aldrig nå klädestryck.

O T H I L I A:

åååå, gud va snyggt!!!!!!!:D:D

alicia:

asnice! Har kollat lite på nätet efter någon bra metod, denna verkar super! Har du testat med sånt man skriver ut och stryker på?

Kommentera inlägget här: